Obsah článku
- Když natočíte všechno, co víte, vznikne směs vašeho know-how, ve které se nikdo nevyzná (a která nepovede k výsledkům).
- Zeptejte se: Co mému zákazníkovi nedá spát? Co ho v noci budí? Na co neustále myslí?
- Proto je důležité nastavit zákazníkovi zrcadlo.
- V momentě, kdy popíšete bod A, je tu pak samozřejmě i bod B…
- Nespoléhejte se jen na to, že zákazník má sám od sebe jasně definovanou touhu a bod B, kam se chce dostat.
- Příklad z kurzu osobního rozvoje:
- Mezi bodem A a bodem B je ale propast (a v ní spousta překážek a obav)…
- Můžete si to představit jako samostatné mini-kurzy na konkrétní témata, které vždy posunou zákazníka o kus blíž k bodu B…
- Vytvořte 10-20 minutová videa, která vždy posunou zákazníka o kousek dál:
- Online kurzy nejsou o tom předat jen nějaké znalosti. Jsou o tom přijít s konkrétními efektivními akcemi, jak zákazníka provést z bodu A do bodu B nejkratší a nejjednodušší cestou.
- Síla referencí
- Vytvořte si vlastní digitální produkt

Created
Aug 21, 2024 12:09 PM
Authors
Do not Index
Do not Index
Extra Info
Featured
Featured
Hide CTA
Hide CTA
OG Image
Publish Date
Related Posts
Tags 1
Kategorie
Hide Cover
Hide Cover
Slug
NewImage
NewImage
Hide in main feed
Hide in main feed
Last Edited Time
Aug 21, 2024 12:11 PM
Meta Description
Ready to Publish
Ready to Publish
Button
Meta Title
Excerpt
Ahoj, tady Pavel Říha, Online Stratég.
Dneska se budeme bavit o tom, jak vytvořit online kurz za 97 minut. A nejenom ledajaký online kurz, ale vážně skvělý online kurz.
Většina lidí si řekne něco jako:
„Prostě natočím video o tom, co vím."
V tom není žádný problém. Ale přesně takhle dobrý online kurzy nevznikají…
Když natočíte všechno, co víte, vznikne směs vašeho know-how, ve které se nikdo nevyzná (a která nepovede k výsledkům).
Místo toho se potřebujete zaměřit na vašeho zákazníka a výsledky, po kterých touží.
Vím, o ideálním zákazníkovi se mluví často. Ale chci, abychom to opravdu vtáhli do praxe.
Pokud chcete vytvořit skvělý online kurz, musíte:
- Zeptat se, kdo je váš ideální zákazník
- Konkrétně definovat svou cílovou skupinu (skvělé online kurzy se vyznačují konkrétností!)
- Cílit na konkrétního zákazníka
- Nabídnout mu konkrétní výsledek nebo řešení konkrétního problému
Zeptejte se: Co mému zákazníkovi nedá spát? Co ho v noci budí? Na co neustále myslí?
Soustřeďte se zejména na tři věci:
- Bolest
- Touha
- Frustrace
(v tomto pořadí)
Bolest, touha a frustrace jsou nejsilnější motivace, které nás přimějí vstát z postele…
Pokud vás něco opravdu bolí, chcete najít řešení. A mnohdy dáte všechno za to, abyste jej našli! Zbavit se bolesti pro vás má obrovskou hodnotu. Je to absolutně nejsilnější motivátor.
Druhá v pořadí je touha.
Pokud po něčem toužíte z celého srdce, neustále na to myslíte. Možná jste i trochu nespokojení, že se vám to nedaří dosáhnout. I to je velmi silná motivace.
A frustrace? Ta je o něco slabší. Ale pokud ji správně ukážete zákazníkovi, uvědomí si ji. A pak se z ní stane obrovská síla!
Frustrace je o tom, že mě něco dlouhodobě tak nějak rozčiluje. Nevěnuji tomu možná plnou pozornost, ale je to vlastně docela nepříjemné…
Proto je důležité nastavit zákazníkovi zrcadlo.
Dřív než začnete kurz prodávat (nebo i tvořit), je důležité v začátku nastavit zrcadlo.
Protože tím vznikne obrovská motivace na straně zákazníka s tím problémem něco dělat!
Zrcadlo nastavujete zpravidla na úrovni bolesti a frustrace.
Nastavujete ho tak, že:
- Popíšete velmi konkrétně a obrazně situace z jeho života, kde čelí bolestem nebo frustracím
- Ukážete mu porozumění, že rozumíte tomu, co prožívá
Tím vykreslíte bod A – výchozí bod, ve kterém se zákazník aktuálně nachází.
V momentě, kdy popíšete bod A, je tu pak samozřejmě i bod B…
Bod B je reprezentovaný touhou vašeho zákazníka:
- Touhou po výsledcích
- Touhou po jiném životním stylu
- Touhou po změně v oblasti života, o které je váš kurz
Tady se dostáváme k důležité věci, která odlišuje nemastné, neslané online kurzy od těch opravdu atraktivních:
Nespoléhejte se jen na to, že zákazník má sám od sebe jasně definovanou touhu a bod B, kam se chce dostat.
Pomozte mu to definovat!
To je to, co dělají skvělí lídři. Z té často obecné, nedobře definované touhy svých zákazníků jim pomůžou vytvořit jasně definovaný měřitelný cíl.
A právě ten se stane slibem vašeho online kurzu. Bodem B, kam po absolvování kurzu zákazníka dovedete.
Abyste se ujistili, že je váš cíl opravdu měřitelný, je dobré si stanovit jednotku úspěchu.
V podstatě si odpovědět na otázku:
„Jak poznám, že zákazník uspěl? A jak to pozná zákazník sám?"
U věcí jako peníze nebo kila je to jednoduché:
- Vydělal jsem milion za rok vs. nevydělal jsem milion za rok
- Zhubnul jsem 10 kilo vs. nezhubnul jsem 10 kilo
Ale je důležité si uvědomit, že jednotku úspěchu bychom měli nastavit i tam, kde téma není úplně měřitelné čísly!
I pokud není měřitelné čísly, výsledek může být binární - dobrý, nebo špatný. Povedlo se to, nebo ne.
Příklad z kurzu osobního rozvoje:
Slib / výsledek / bod B - „Znovu jsem nadšený ze života" (neměřitelné, ale…)
Konkrétní jednotka úspěchu - „Ráno vstávám s nadšením a chutí do nového dne."
To už je měřitelné. To už si dovedeme představit. Buď to tak je, nebo není…
Buď mi zazvoní budík a:
a) vůbec nemám chuť vylézt z postele a jít něco dělat…
b) řeknu si: „Skvělý, čeká mě další super den!" …a těším se na tohle, tohle a tohle
Pokud budete mít měřitelnou jednotku úspěchu, budete schopni dát zákazníkům daleko silnější slib, který s nimi bude rezonovat…
…bude pro ně přitažlivý, protože jim pomůžete z nějaké obecné nejasné touhy udělat jasný měřitelný cíl.
A dáte jim tak chuť se do toho opravdu pustit!
Mezi bodem A a bodem B je ale propast (a v ní spousta překážek a obav)…
Mnoho vašich zákazníků už pravděpodobně zkoušelo tou propastí v minulosti projít.
Vyzkoušeli řadu různých přístupů, ale nedařilo se jim, protože v propasti jim bránily:
- překážky (vnější fyzické věci, které je potřeba vyřešit)
- obavy (vnitřní nastavení a vnitřní překážky)
Každý dobrý kurz řeší obojí.
Pomáhá zákazníkovi získat know-how a dovednosti, které potřebuje…
…a zároveň překonává jeho vnitřní bloky a strachy, které ho brzdí.
Je dobré se podívat na obojí a:
- sepsat nejčastější překážky a obavy v propasti mezi A a B
- seřadit je za sebou tak, jak jdou
- zeptat se: „Co musím udělat, abych zákazníkovi pomohl překonat tuhle konkrétní překážku/obavu?"
Tímto způsobem proměníte překážky a obavy na milníky – na kroky, které zákazník musí udělat, aby se přiblížil k bodu B.
A právě tyto kroky budou jednotlivými částmi nebo moduly vašeho kurzu.
Konkrétní kroky za sebou, které musí váš zákazník udělat…
Můžete si to představit jako samostatné mini-kurzy na konkrétní témata, které vždy posunou zákazníka o kus blíž k bodu B…
Představte si třeba, že bych měl online kurz o tom, jak si vytvořit web.
První překážka/obava může být:
„Jak se web bude jmenovat? Jaká bude jeho doména? Kde pořídím hosting?"
To může být první téma - první překážka a obava, kterou musím vyřešit…
Pokud chci mít web, musím:
- vymyslet jméno
- zarezervovat doménu
- pořídit hosting
Možná ale nevím jak na to…
Pokud to zvládnu, dostanu se z bodu A (nevěděl jsem, jak zvolit jméno, najít hosting, zarezervovat doménu…) do bodu B (mám to vyřešené a můžu postoupit k další překážce).
A tam to bude stejné…
Další překážka může být:
„Jak ten web postavit? Mám si na to někoho najmout, nebo to zvládnu sám? Jaké jsou výhody a nevýhody?"
Pokud zákazníkovi pomůžu vyřešit dilema a udělat rozhodnutí, dostal se do bodu B…
Takhle pokračujeme, dokud nevystavíme moduly nad každou překážkou/obavou našeho ideálního zákazníka.
Všimněte si, že překážky a obavy vycházejí z překážek a obav, které zákazníci skutečně mají.
Celý kurz je tak postavený tak, že reaguje na to, co oni řeší.
V jejich očích pak bude takový kurz velmi atraktivní!
A samozřejmě, každý z modulů pak má jednotlivé lekce…
Každou lekci si můžete představit jako jeden kámen pilíře, který stavíte.
Jednotlivé moduly jsou pak celé pilíře mostu.
Vytvořte 10-20 minutová videa, která vždy posunou zákazníka o kousek dál:
- Lekce 1 - Jak zvolit název domény
- Lekce 2 - Kde doménu zaregistrovat
- Lekce 3 - Jak vybrat hosting
- …a tak dále, až projdete všemi moduly
Pokud máte 6 modulů po 5 lekcích, máte 30 lekcí.
Můžete udělat třeba 30denní online kurz, kde každý den bude jedna praktická 10-15 minutová lekce!
Těchto 6 modulů dohromady vytváří most, který skrze akční kroky provede zákazníka z bodu A do bodu B…
…a právě akční kroky jsou to nejdůležitější!
Online kurzy nejsou o tom předat jen nějaké znalosti. Jsou o tom přijít s konkrétními efektivními akcemi, jak zákazníka provést z bodu A do bodu B nejkratší a nejjednodušší cestou.
Know-how a vědomosti, které předáváte, jsou vlastně jen doplněk.
Klíčem k úspěšnému online kurzu je zaměřit se na to, co váš zákazník opravdu potřebuje vědět, aby dosáhl vytyčeného cíle. Ale nejdůležitější ze všeho jsou akční kroky. Právě jasně definované akční kroky posouvají vaše zákazníky blíže k jejich cíli.
Pomocí několika modulů a lekcí v každém modulu provedete zákazníky celým kurzem. Krok za krokem je přivedete z bodu A do bodu B. Vaši zákazníci dosáhnou vytoužených výsledků – jasně měřitelného cíle.
A to je skvělé! Protože pak vám mohou dát pozitivní reference, že tohoto cíle s vaší pomocí dosáhli.
Síla referencí
Jakmile váš online kurz proběhne, nezapomeňte požádat účastníky o reference. Reference totiž v dalších bězích kurzu výrazně usnadní prodej.
Pokuste se získat konkrétní reference o tom, že vaši zákazníci dosáhli jasných, měřitelných výsledků. Takové reference jsou pro potenciální zájemce velmi atraktivní.
Když si kurz rozplánujete systematicky, jak jsme si ukázali, zvládnete jeho vytvoření za pouhých 97 minut. Systém a řád jsou mocnými pomocníky.
Vytvořte si vlastní digitální produkt
Přemýšlejte o vytvoření vlastního online kurzu či jiného digitálního produktu. V dnešní digitální době je to pravděpodobně to nejlepší, co můžete prodávat. Digitální produkt vám může změnit život.
Takže neváhejte! Pokud vám moje rady dávaly smysl, dejte videu palec nahoru. Pokud máte otázky, pište je do komentářů. A nezapomeňte se přihlásit k odběru mého kanálu, ať vám neuniknou další užitečná videa.
Mějte se skvěle a brzy nashledanou!