
Jsem online stratég & mentor - ukazuji strategie, jak se díky internetu a moderním technologiím stát vyhledávaným expertem.
Obsah článku
- Level 1: Dělník
- Level 2: Inspirace
- Level 3: Služby druhým lidem
- Co řešíte v téhle fázi?
- Snažte se tuto fázi opustit co nejrychleji!
- Level 4: Fáze experimentů
- Co řešíte ve fázi experimentů?
- Výzvy v této fázi jsou:
- Nenechat se odradit prvním, druhým, třetím neúspěchem.
- Level 5: Aktivní prodej a marketing
- Co tady řešíte?
- Výzvy a překážky v 5. fázi:
- Strategie úspěchu v 5. fázi:
- Neustálý kolotoč prodeje vede k vyčerpání
- Level 6: Období stabilizace
- Co v této fázi řešíte:
- Subscription nebo membership model je klíčem ke stabilizaci
- Strategie úspěchu v 6. fázi:
- Level 7: Fáze svobody a nových výzev
- Shrnutí 7 fází online podnikatele:
Created
Jun 19, 2024 08:28 AM
Authors
Do not Index
Do not Index
Extra Info
Featured
Featured
Hide CTA
Hide CTA
OG Image
Publish Date
Jun 19, 2024
Related Posts
Tags 1
Kategorie
Hide Cover
Hide Cover
Slug
NewImage
NewImage
Hide in main feed
Hide in main feed
Last Edited Time
Jun 19, 2024 11:28 AM
Meta Description
Ready to Publish
Ready to Publish
Button
Meta Title
Excerpt
Znáte 7 levelů podnikání, kterými musíte projít, než dosáhnete vrcholu? Od prvotních krůčků až po úplnou svobodu, přečtěte si, jaké kroky vás čekají na této fascinující cestě a jak se efektivně dostanete z jedné fáze do druhé…
Ahoj podnikatelé!
Chtěl bych s vámi sdílet 7 levelů, kterými jsem za posledních 15 let svého podnikání prošel. Když jsem si šel prvně pro živnost, dopustil jsem se většiny chyb, o kterých budu mluvit. Faktem je, že každá fáze, každý level se zpravidla zacykluje a nechce vás pustit dál. Vyžaduje to nadhled se posunout na další level. Zpravidla to znamená začít o některých věcech přemýšlet a dělat je jinak.
Pojďme se na to podívat.
AUDIO VERZE:
Level 1: Dělník
V tomto levelu řešíte, jak si najít dobrou práci, jak mít jistý příjem. Vlastně jste ještě zaměstnanec. Je to to, jak nás vychovává společnost.
V tomto levelu je pravděpodobně největší množství lidí. Vyměňují svůj čas za peníze a nepřijímají odpovědnost prodávat svůj čas a práci. Delegují to na zaměstnavatele, který prodává jejich čas a má z toho zisk. Místo toho, aby se sami naučili prodávat svoji práci.
Aby člověk vystoupil z této fáze, musí si uvědomit, že to může být i jinak. Je to jako vystoupit z Matrixu, odpojit se a uvědomit si: "Aha, to by možná mohlo být i jinak."
Musí tam vzniknout nějaká nespokojenost. Často je to nespokojenost typu:
"Nevím co chci, ale vím, co nechci. Vím, že tohle mi nevyhovuje. Že nechci celý život docházet do téhle mnohdy špatně placené práce, být kolečkem v systému. Že chci něco jinak, že musím udělat něco jinak, že musím něco změnit."
Level 2: Inspirace
V tomto levelu se začnete poohlížet, jaké jsou jiné možnosti. Přestože si můžete myslet, že to není reálné, začnete si říkat: "Když to dokázal někdo jiný, možná bych to mohl taky."
Nevíte přesně, co chcete, na co se chcete zaměřit. Víte, že tohle už nechcete. Začínáte přemýšlet o tom, co jsou opravdu vaše talenty a silné stránky, které byste mohli prodat.
Je to hodně o sebepoznání a vzdělání. Lidé se v tomhle levelu často začínají zajímat o osobní růst, ale i o podnikání, různé modely podnikání a příležitosti, které dnes jsou. Objevují nové možnosti, o kterých nikdy dřív nepřemýšleli nebo si dokonce mysleli, že je to blbost, že to není reálné nebo že to není reálné pro ně.
Zpravidla mají v tuhle chvíli ještě strach to veřejně prezentovat. Mají strach vystoupit ven s tím, že by opravdu odstartovali podnikání a rozhlásili to veřejně na sociálních sítích, svým známým, že by dali výpověď.
Jsou v nějakém cyklu, kdy to odkládají na později. Když něco začnou, zjistí, že to možná ještě není úplně ono a nedotáhnou to. Tenhle cyklus může být různě dlouhý, může to být několik měsíců i let.
Strategie úspěchu v tomto levelu je změnit prostředí, obklopit se lidmi, kteří vás inspirují - v reálném světě i virtuálně. Vstoupit mezi lidi, kteří už jsou minimálně o jeden nebo víc levelů výš, abyste si potvrdili, že to není jen inspirace, ale že je to reálné. Že věci opravdu mohou být jinak.
Pokud získáte tohle přesvědčení a víru, že je opravdu možné si vybudovat vlastní prosperující online podnikání, že je možné rozjet vlastní projekt - tak jediný způsob, jak to dokázat, je skrze akci.
Level 3: Služby druhým lidem
Pokud chcete něco změnit, musíte jednat. Ne později, ale teď hned. Většina lidí, když ten krok udělá, postupuje do dalšího levelu - fáze služeb druhým lidem.
Přicházíte mnohdy z toho, co už jste se naučili v zaměstnání. Společnost nás učí prodávat svůj čas za peníze, za hodinovku. Zpravidla nabídnete svoje služby jeden na jednoho druhým lidem.
Tuhle fázi doporučuji na začátku podnikání. Je užitečná, protože se tam naučíte něco o ideálním zákazníkovi, ověříte si, že reálně dokážete lidem pomoct. Ale zároveň se v ní nezdržujte příliš dlouho, protože je to cyklická fáze, ve které se můžete doslova zaseknout.
Co řešíte v téhle fázi?
- Stavíte se na volnou nohu a nabízíte svoje osobní služby.
- Zpravidla rozhlásíte, že si uděláte web, vizitky, zkrátka nabídnete ty služby světu.
- Ne za moc peněz, máte poměrně nízkou hodinovku, protože chcete přilákat první zákazníky.
Je to období dřiny, boj o přežití. Možná vám ta hodinovka může připadat vysoká, protože je o něco výš, než jste měli v zaměstnání. Ale získávat první klienty a zkušenosti, to je dřina.
Orientujete se v celém světě podnikání, máte strach z různých předpisů, účetnictví, administrativy, kontrol. Pořád ještě trošku chybí mindset podnikatele. Vaše myšlení zůstává částečně tím dělníkem, na jaký ho učili celý život.
Myslíte si, že stačí dobře dělat svoji práci a budete úspěšní. Je to často takové křeččí kolečko, do kterého se můžete dostat.
Tím, že prodáváte svůj čas za peníze, děláte konzultace, pomáháte lidem jeden na jednoho - nemáte čas na sebe a na svůj byznys. Pracujete ve svém podnikání jako jediný zaměstnanec, místo toho, abyste pracovali na svém podnikání jako na stroji na peníze, který vám může vznikat a který můžete budovat.
Často nemáte čas a proto zanedbáváte marketing, prodej, budování značky atd. Nemáte na to čas, neumíte to dělat, nechcete to dělat, protože si myslíte, že jste expert na to konkrétní téma a ne až tak na marketing.
Je s tím spojená nízká produktivita, protože nejste zvyklí pracovat z domu, být sami sobě šéfem. Je tam prokrastinace, odkládání, nedotahování věcí, chybějící návyky.
Tahle fáze je mnohdy fáze, ve které se lidi zacyklí hodně dlouhou dobu a nedovedou si představit, že by to mohlo fungovat jinak. Vyžaduje pravděpodobně největší změnu myšlení. Nechce vás pustit dál a jde v ní zůstat i celý zbytek života.
Snažte se tuto fázi opustit co nejrychleji!
Jediný přínos téhle fáze je, že prací jeden na jednoho poznáte svoje zákazníky a jejich potřeby.
Už když mluvíte jeden na jednoho se zákazníky, pokládejte si otázku:
Jak můžete využít zkušenosti z práce s klienty? Jak můžete poznat jejich problémy a touhy? A vytvořit na základě toho co nejdřív vlastní produkt?
Zpravidla digitální produkt, protože ty jsou extrémně výhodné.
Je důležité si uvědomit hodnotu vlastního času. Bude mnohem hodnotnější, když ten čas budete dávat do svého podnikání, do toho stroje na peníze, než když ho všechen dáte ven vašim klientům jeden na jednoho.
Uvědomte si: Pokud poskytujete služby jeden na jednoho, tak nepracujete na svém podnikání. Pracujete ve svém podnikání jako jeden extrémně vytížený zaměstnanec.
Tuhle fázi jde teoreticky úplně přeskočit, když začínáte. Možná do ní jen trošku zabřednout, abyste poznali své zákazníky.
Level 4: Fáze experimentů
Když opouštíte předchozí fázi, tak zpravidla (pokud jste nevyskočili dost brzo) jste vyčerpaní, běžíte jako křeček v kole a prakticky se neposouváte vpřed.
Pomáháte všem kolem, spoustě zákazníků, možná i lidem kolem vás, kamarádům dáváte své služby zdarma. Pomáháte všem kolem, ale na sebe nemáte čas.
V momentě, kdy se rozhodnete vytvořit produkt, dostáváme se do čtvrtého levelu - fáze experimentů.
Co řešíte ve fázi experimentů?
Chcete vytvořit svůj vlastní projekt nebo produkt, vlastně nějakou značku, abyste neprodávali jen ten čas. Chcete, aby to nebylo plně závislé na tom, že dáváte čas lidem jeden na jednoho.
Ve čtvrté fázi, fázi experimentů, začínáte přemýšlet, jak uchopit své podnikání jinak. Jak ho uchopit jako skutečný byznys.
Zpravidla si zde začínáte budovat nějakou komunitu, poznáváte potřeby trhu a zjišťujete, jak prodávat jeden na mnoho místo jeden na jednoho.
Proč se tato fáze nazývá fází experimentů?
Protože zjišťujete:
- co lidé chtějí
- jak jim můžete pomoct
- o co budou mít zájem
Učíte se to prodávat. A je tam obrovské množství výzev a překážek:
- pochyby, jestli jste dost dobří, abyste měli vlastní projekt, vlastní produkt
- jestli můžete být lídrem
- jestli o váš produkt někdo bude mít zájem
V této fázi experimentů zpravidla zažijete celou řadu neúspěšných startů.
Já osobně jsem například, než jsem vytvořil svůj první milionový projekt Školu návyků v roce 2012-2013, spustil asi 10 různých online projektů a webů, které nebyly až tak úspěšné. Některé vydělaly pár korun, některé nic. Ale opravdu to bylo 10 různých věcí, které jsem spustil zhruba v horizontu 3 let předtím.
Výzvy v této fázi jsou:
- Netrpělivost a vzdávání se předčasně. Myšlenky typu: "Nejsem dost dobrý."
- Lpění na projektu, který nefunguje a nefunguje dobře. Je důležité udělat tlustou čáru a začít znovu s tím, co jste se naučili.
Tyto dvě věci jsou trošku protikladné. Lpění a vzdávání se předčasně. Ale oba ty příklady tam existují.
Jaká je strategie úspěchu?
Nenechat se odradit prvním, druhým, třetím neúspěchem.
Neustále se zdokonalovat, vzdělávat, posouvat se vpřed. Protože víte, že tam dojdete, pokud vytrváte.
Průšvih většiny lidí je jednoduše to, že nevytrvají.
Další strategie úspěchu: Založit si svoje pískoviště, na kterém můžete experimentovat.
Zpravidla je to nějaký typ komunity:
- podcast
- facebooková skupina
- blog
- YouTube kanál
Vyberte si jednu platformu a založte si tam svoje pískoviště. Kde budete v kontaktu s lidmi a budete jim nějakým způsobem pomáhat.
I když ještě neznáte svoje přesné téma, svůj bestseller, je důležité budovat si tu komunitu fanoušků. Učit se předávat hodnotu druhým a sledovat, jaké jsou reakce, o co mají lidé zájem.
Já jsem například včera dělal anketu a vím, že máte větší zájem o 7 levelů online podnikání než o 3 typy garancí a jak je použít pro zvýšení zisků. Skvělé, jsem zas o něco chytřejší.
A hlavně vytrvejte.
Tohle pískoviště vám buduje vztahy, komunitu. A zároveň vám umožňuje poznávat vaši cílovou skupinu.
Vytrvejte, tato fáze nejde přeskočit a nejde urychlit. Někdy se může zdát beznadějná. Ale užijte si tu cestu experimentů na vašem pískovišti.
Nenechte se odradit. Pak přichází pátá fáze, pátý level.
Level 5: Aktivní prodej a marketing
Do tohoto levelu se posouváte tím, že zaznamenáte první úspěch.
Uvědomíte si: "Tohle lidé chtějí!"
Konečně jste našli téma, produkt, o který je zájem a na tom chcete dál stavět.
Tady začínáte řešit, jak opravdu dělat marketing, který:
- přitahuje velké množství pozornosti
- přitahuje lidi do vaší komunity, do vašeho světa
A jak se efektivně naučit prodávat tak, aby ti lidé, které váš marketing přitáhne, opravdu kupovali vaše produkty a služby.
Co tady řešíte?
- jak můžete svůj úspěch s tím prvním úspěšným prodejem ve vašem byznysu zopakovat
- jak to opakovat zas a znovu
- jak prodávat svoje produkty (a případně i služby) za víc peněz, abyste nemuseli soupeřit cenou
- jak vytvářet špičkové nabídky, které zaujmou na první pohled
- jak se naučit různé formy prodeje (prodejní stránky, prodejní webináře)
- jak dělat marketing včetně placené reklamy atd.
Celou dobu se zdokonalujete v psychologii prodeje a marketingu.
Pravděpodobně tady nemáte ještě prostor plánovat nějak příliš dopředu, protože pořád potřebujete zvyšovat ty prodeje, aby vás to podnikání uživilo. Abyste nebyli už tak závislí jenom na osobních službách jeden na jednoho.
Pracujete spíš s pojmy jako prodejní kampaň – časově omezená promoakce, pro kterou chcete získat co nejvíc pozornosti.
A tady je několik výzev a překážek:
Výzvy a překážky v 5. fázi:
- Pocit "už jsem na to přišel", "už všemu rozumím" v momentě, kdy se mi něco povede a přílišné experimentování s novými geniálními nápady místo toho, abych se držel ověřených vzorců a toho, co funguje.
- Neustálé přicházení s něčím novým, bez toho, abych něco budoval dlouhodobě. Dělání dalších launchů, kampaní, produktů, online kurzů. Nové a nové a nové…
Lidé v této fázi aktivního prodeje a marketingu si často neuvědomují, že pro stabilní a vydělečný byznys dobře postačí jeden dobře vymyšlený produkt.
Pokud neustále vymýšlíte něco nového a cítíte, že potřebujete vymyslet něco nového, aby se prodávalo, tak je tam samozřejmě neustále strach:
Jestli zas něco vymyslím? Jestli znovu vydělám na svoje náklady?
Tohle je opět poměrně náročná fáze, ve které se musíte hodně učit, hodně zaměřovat právě na to, jak efektivně prodávat.
Je to přirozená fáze, protože někdy se to v průběhu růstu byznysu naučit musíte.
A často máte pocit, že to tady stále leží na vás. I když se už tomu podnikání daří celkově dobře.
Může to být největší dřina, ale zároveň to může být největší vzrušení. Může to být i ten skvělý pocit, že konečně máte něco, co se vám daří.
Jaká je tady strategie úspěchu?
Strategie úspěchu v 5. fázi:
- Držet se tématu. Dál ho rozvíjet, budovat si autoritu v oboru, budovat si expertízu a udržovat pozornost cílové skupiny.
- Vytvořit krok za krokem navazující žebřík produktů.
- Kouknout se na všechno, co děláte, z nadhledu. A naučit se pravidelně chodit do toho nadhledu.
- Hledat efektivní business model. To je právě ta strategie z nadhledu. Je to to, jak si ty jednotlivé produkty navážete, jaká je cesta zákazníka, jak budete s ním dál pracovat od první chvíle, kdy na něj získáte kontakt atd.
Klíčová otázka tady je:
Jak celé to podnikání postavit tak, ne abych jednorázově prodal, ale abych ze všeho, co dělám, dlouhodobě těžil v budoucnosti?
Jak nabalovat tu sněhovou kouli a pracovat strategicky tak, aby se mi to vracelo později? Aby to nebylo jenom "potřebuji prodávat, tak prodávám".
Neustálý kolotoč prodeje vede k vyčerpání
Když rozjedete nějaký produkt, logicky potřebujete prodávat. Ale zároveň potřebujete ten nadhled, potřebujete přemýšlet:
Co jsou ty činnosti, které vás opravdu obohacují nejen pro teď, ale i pro budoucnost vašeho projektu, pro budoucnost vaší značky?
Pokud takhle nezačnete přemýšlet, tak dříve nebo později začne být ten neustálý prodejní kolotoč vyčerpávající.
Dokážete vydělat hezké peníze, ale stále poběžíte jako křeček v kolotoči.
Budete v pozici, kdy si uvědomíte:
- Když přestanu prodávat, tak nevydělávám.
- Když přestanu pracovat, tak nevydělávám.
- A zároveň už trochu nemůžu, takže to nebude nic příjemného.
A tady přichází ten 6. level, ta 6. fáze:
Level 6: Období stabilizace
Období stabilizace začne v momentě, kdy si opravdu stoupnete do toho nadhledu a začnete skládat dlouhodobě fungující business model.
Kdy si uvědomíte, že vaším cílem není jenom prodat za hodně peněz nějaký produkt, co jste právě vytvořili.
Ale vaším cílem je vybudovat efektivní byznys, který funguje jako dobře promazaný stroj.
Co tady řešíte?
Uvědomujete si, že nemůžete neustále přicházet s novými produkty, novými kampaněmi, které prodáváte atd.
Hledáte často, jak oddělit ten osobní příjem od osobní práce úplně.
Zatímco:
- když jste byli ve fázi služeb druhým, prodávali jste jeden na jednoho a prodávali jste vlastně svůj čas za peníze velmi levně
- ve fázi experimentů a následně v fázi aktivního prodeje a marketingu jste přišli na to, jak prodávat jeden na mnoho a oblíbili jste si pravděpodobně prodejní kampaně a prodej digitálních produktů, ale neustále jste přicházeli s novými
Teď potřebujete úplně oddělit tu vaší osobní práci a osobní příjem.
To znamená, potřebujete vytvářet – vaším produktem se stává byznys jako takový.
Souvisí to samozřejmě se strategiemi z nadhledu, s jinou prací s penězi, delegováním a budováním týmu.
Je to fáze, kdy začínáte mnohem víc řídit tým a přemýšlet, jak vše co nejlépe poskládat.
Už to není jen o vytvoření produktu a jeho prodeji. Jde o vybudování funkčního stroje, celku.
Co v této fázi řešíte:
- Vytvoření týmu, který se do značné míry obejde bez vás (Pozor, neuspěchejte to!)
- Naučit se pracovat s penězi tak, aby přicházely na účet pravidelně každý měsíc (abyste pak nemuseli řešit, z čeho tam přijdou příště)
- Ustát to organizačně i finančně (nespěchejte příliš, jděte krok za krokem, ale mějte vizi, kam směřujete)
- Naučit se pravidelně přivádět nové zákazníky
- Přijít na to, jak zákazníky, které už máte, přimět k opakovaným nákupům
Subscription nebo membership model je klíčem ke stabilizaci
Často klíčovou součástí stabilizace je nějaký předplatný (subscription) nebo členský (membership) model.
Může to být digitální produkt nebo i fyzický produkt, který se platí opakovaně - každý měsíc nebo každý rok. To vám vytváří pravidelné cashflow. To je základ, aby váš byznys fungoval jako byznys.
Pokud nabízíte samé jednorázové produkty, je výrazně těžší vytvořit stabilní podnikání.
Strategie úspěchu v 6. fázi:
- Zaměřit se na dlouhodobé strategie online podnikání z nadhledu
- Rutinní práci automatizovat nebo delegovat
- Přijít s produkty nebo službami, které vytváří pravidelné cashflow (online kluby, software, prémiové služby často částečně delegované na tým)
- Naučit se proměňovat reklamu v zisk (neustále předvídatelně přivádět do koloběhu nové lidi a automaticky je proměňovat na platící zákazníky)
- Mít zdokumentované klíčové procesy a činnosti vašeho týmu
- Dobře pracovat s cashflow, pořešit práci s penězi, daňovou optimalizaci a další
Je před vámi spousta práce, než se vydáte do fáze svobody a nových výzev…
Level 7: Fáze svobody a nových výzev
Do sedmé fáze se vydáte v momentě, kdy vaše podnikání začne fungovat na autopilota.
Jaká je zde těžká výzva?
Nevydat se tam příliš brzy!
Já jsem se tam v minulosti párkrát vydal předčasně a pak to nedělá úplně dobrotu.
Tohle je taková ultimátní fáze, kam můžete směřovat, když vytvoříte jeden byznys tak, že funguje jako dobře promazaný stroj, jako produkt.
Pak ho buď můžete prodat, nebo nechat fungovat samostatně a poohlížet se dál.
V sedmé fázi se často stáváte investorem nebo sériovým podnikatelem.
Buď investujete do dalších projektů, nebo rozjíždíte další projekty.
Hlavní riziko při přechodu do sedmé fáze je, že to podnikání ještě není tak stabilní, jak jste si mysleli.
Můžete mít pocit, že když jste došli tak daleko, dokážete cokoliv.
To může být spojené s tím, že podceňujete náročnost rozjezdu něčeho nového. Už jste totiž naposledy rozjížděli něco nového dávno a nepamatujete si, jaká je to dřina.
Často se stává, že lidé rozjedou až moc nových věcí, pak se na tom zaseknou, vybourají se a vrátí se o nějakou fázi zpátky.
Takže na to pozor při přechodu mezi šestou a sedmou fází!
Shrnutí 7 fází online podnikatele:
- Fáze dělníka – jsem zaměstnaný a ani mě nenapadá nic jiného než najít si dobrou práci, mít jistý příjem.
- Fáze inspirace – začínám poznávat sám sebe, objevovat svoje talenty, silné stránky, vzdělávám se a začínám mít pocit, že na mě čeká něco lepšího.
- Fáze služeb druhým – dělám krok do neznáma, mám první klienty, kterým se snažím pomáhat. Často levně vyměňuji svůj čas za peníze jeden na jednoho.
- Fáze experimentů – dojde mi, že si musím vytvořit produkt, který můžu prodávat jeden na mnoho. Hledám, jaký produkt bych mohl prodávat.
- Fáze aktivního prodeje a marketingu – našel jsem produkt, který lidi chtějí. Řeším, jak zopakovat ten svůj první úspěch zas a znovu, jak se zdokonalit v marketingu a prodeji, získávat pozornost lidí a proměňovat ji na peníze.
- Fáze stabilizace – uvědomuji si, že nemůžu do nekonečna jen prodávat. Řeším, jak na to nebýt sám, jak delegovat, jak si vybudovat pravidelnější cashflow, aby tam nebyly velké výkyvy. Celý byznys se stává mým produktem.
- Fáze svobody a nových výzev – můj byznys dokážu udělat samostatný, fungující. Buď ho mám hezky oddelegovaný, nebo ho prodávám a vstupuji do fáze svobody a nových výzev.
Tolik k dnešnímu článku o sedmi fázích online podnikatele.
Schválně mi napište do komentářů, v jaké z těchto sedmi fází se teď cítíte vy.
Pokud vám článek dával smysl – prosím pošlete odkaz dál.
Řekněte o tom kamarádům, nasdílejte to na sociální sítě, hoďte to do stories…
Zkrátka pošlete to dál, znamená to pro mě hodně.
Díky, mějte se fajn!