15 let zkušeností s online podnikáním ve 21 minutách

15 let zkušeností s online podnikáním ve 21 minutách
Created
Jun 28, 2024 02:01 PM
Do not Index
Do not Index
Extra Info
Featured
Featured
Hide CTA
Hide CTA
OG Image
Publish Date
Jun 28, 2024
Related Posts
Tags 1
Kategorie
Hide Cover
Hide Cover
Slug
NewImage
NewImage
Hide in main feed
Hide in main feed
Last Edited Time
Jun 28, 2024 03:20 PM
Meta Description
Ready to Publish
Ready to Publish
Button
Meta Title
Excerpt
🎙️ Přehrát ve formě audio podcastu:
 
Ahoj podnikatelé!
Kdy jste se naposledy koukli na to, jak vytvořit úspěšné expertní podnikání z nadhledu? Operativa nás může zahltit, ale udržovat nadhled je nesmírně důležité. V dnešním článku se koukneme do nadhledu společně! Dám vám nadhled nad celým expertním podnikáním, který bude přínosný:
  • Pro ty z vás, kteří teprve chtějí začít
  • Pro ty, kteří už udělali první krůčky
  • I pro ty, kteří už podnikají dlouho a chtějí to posunout na další level
 
notion image

Když se podíváme na expertní byznys z nadhledu, jako první přichází na řadu mindset podnikatele

To znamená nastavení vaší mysli. Pokud bych měl říct několik klíčových principů, ze kterých vycházím:
  1. Život je hra, podnikání je hra. Nesmíme to brát moc vážně. Pojďme si to užívat a zvyšovat své standardy. Velmi pravděpodobně jsme v simulaci, tak si ji užijme naplno!
  1. Pravidlo 80/20. Zamyslete se, jak můžete vnést 80/20 do vašeho byznysu na všech úrovních. Nutí vás to zjednodušovat a v jednoduchosti je síla.
  1. Osobní produktivita. Umět dávat důležité věci, které vás posouvají, na první místo (i když nejsou urgentní). To je naprosto klíčové pro rychlý růst.
Když máme správné nastavení mysli, můžeme řešit…

Váš milionový nápad - co přesně chcete vytvořit?

Nemusí to být nutně něco revolučního, ale musíte rozumět několika věcem:
  1. Kdo jste vy? Vaše silné stránky, v čem jste dobří, jaká je vaše neférová výhoda oproti ostatním na trhu.
Pro někoho může být neférová výhoda zkušenosti, pro jiného silný příběh, pro dalšího schopnost se vcítit do zákazníků.
Svou neférovou výhodou se odlišíte od ostatních na trhu.
  1. Kdo jsou vaši zákazníci? Zaměřte se na konkrétní cílovou skupinu. Poznejte ji skutečně do hloubky. To je opravdu klíč.
  1. Jaký je stav trhu, trendy, nové možnosti? Ať už je přináší technologie, společenská situace nebo posuny ve vašem oboru. O čem se mluví? Je nesmírně důležité správně vyhodnotit načasování a aktuální stav trhu.
Jste na rozvinutém trhu s velkou konkurencí? Nebo naopak budujete trh od znova? Využíváte nějaký trend?
  1. Váš X-faktor se začne skládat z toho všeho:
  • Kdo jste
  • Vaše silné stránky
  • Na jakého zákazníka se zaměřujete
  • Jak využíváte aktuální stav trhu a potřeby klientů
Můžete to propojit s dalšími věcmi. Třeba vytvořit svou X-faktorovou metodu, na které postavíte produkt.
Jde o to tohle všechno zkombinovat tak, aby to bylo jedinečné a zapamatovatelné. To je váš X-faktor.

Máte milionový nápad. Víte zhruba, do čeho se chcete pustit. Co ale často chybí? Nabídka!

Tvorbu atraktivní, neodolatelné, perfektní nabídky podnikatelé často podceňují. A to na několika úrovních.
První nabídka, kterou vysíláte do světa, je nabídka vás jako experta. Vaše expertní značka.
  • Jak se chcete prezentovat?
  • Jaký příběh chcete vyprávět?
  • Jaké hodnoty chcete reprezentovat?
  • Jakou vizi přinášíte?
  • Jakou komunitu budujete?
To všechno je vlastně taková dlouhodobá nabídka vaší osoby - vaše expertní značka.
Když máte jasno ve své expertní značce a začnete konzistentně působit na internetu, komunikovat svým stylem, přichází na řadu žebřík produktů.
Můžete mít jeden milionový nápad a na něm postavenou celou řadu produktů:
  • Kniha jako skvělý vstupní produkt
  • Online kurz
  • Prémiové a high-ticket produkty
Všechny mohou být i na stejné téma.
Je dobré si ujasnit, odkud začnete:
  • Začnete dostupným produktem?
  • Nebo naopak high-ticket či prémiovým produktem ze shora žebříku?
Obojí má své výhody a nevýhody.
Důležité je také vědět, v jakém formátu budete svůj produkt doručovat.
V průběhu toho, co si to budete ujasňovat (ještě před samotnou tvorbou), je klíčové znát vzorec hodnoty, který zpopularizoval Alex Hormozi:

Hodnota vaší nabídky = (Atraktivita Slíbeného Výsledku + Jistota Dosažení) / (Čas + Úsilí)

Pokud dáte atraktivnější slib výsledku než všichni ostatní…
Pokud dokážete lépe ujistit lidi, že s vaším produktem výsledku skutečně dosáhnou…
Pokud ukážete, že to zabere kratší čas než u jiných řešení a s menším úsilím…
Pak máte v podstatě vyhráno!
Následně už formujete konkrétní nabídku z různých prvků, které silná nabídka obsahuje.
Silná nabídka není jen produkt. Je to:
  • Produkt, formát a způsob doručení
  • Atraktivní části produktu (včetně popisků, co je uvnitř, a vizuálního zpracování každé části)
  • Bonusy
  • Cenotvorba (třeba práce se zvýhodněnou cenou)
  • Garance (těch může být spousta)
  • Vyvrácení nejčastějších námitek (a jejich proměna ve výhody)
  • Unikátní metoda nebo mechanismus v rámci nabídky
  • Celkový nápad nabídky, úhel pohledu, kterým ji budete prezentovat (a čím ji odlišíte od ostatních)
  • Dobře promyšlená inspirace k akci (která zákazníka skutečně inspiruje jít do toho)
Když tohle máte, pracujete s prodejními kampaněmi…

Prodejní kampaně máte v zásadě dvojího druhu:

  1. Akviziční kampaně slouží k získávání leadů, kontaktů, často i zákazníků, kteří koupili poprvé. Nutně nemusí vydělávat spoustu peněz, ale přivádí lidi do vašeho světa.
Může to být kniha, trénink zdarma, webinář, online summit, facebooková výzva… Často je propagujete placenou reklamou nebo přes affiliate.
  1. Monetizační kampaně jsou obvykle přímo navázané na ty akviziční. Zde už prodáváte dražší produkty a služby, zpravidla prémiové nebo high-ticket nabídky, které vám to celé monetizují.
Děláte to krátce po první akvizici zákazníka. A pak i průběžně dál, protože už máte jeho kontakt a nemusíte ho znovu oslovovat placenou reklamou.
K tomuhle všemu je nesmírně důležité získat a vypilovat marketingové a prodejní dovednosti.
Jaké dovednosti to jsou?
  • Pochopení, jak fungují funnely, cesty zákazníka a strategický marketing
  • Pochopení, jak funguje copywriting a psychologie prodeje
Na rovinu - pokud chcete dělat copywriting, psychologii prodeje nutně musíte pochopit.
Nemám na mysli jen texty na landing page nebo příspěvky na sociální sítě. Tam se psychologii prodeje úplně nenaučíte.
Ale pokud píšete dlouhý prodejní dopis nebo děláte prezentaci na prodejní webinář, tam už se to naučit musíte.
Tohle je za mě nesmírně důležité - celý proces inspirace k akci.
notion image
Tam se láme chleba (za předpokladu, že jste vytvořili skvělou atraktivní nabídku).
Pokud získáte ty správné marketingové a prodejní dovednosti, vaše podnikání bude dlouhodobě fungovat.
Budete schopni přicházet:
  • S dalšími milionovými nápady
  • S dalšími atraktivními nabídkami
  • S dalšími prodejními kampaněmi
Většina podnikatelů to tak dělá. Ale časem se to může stát únavným - přicházet s něčím novým velmi často.
Pokud chcete dál růst, potřebujete podnikání alespoň z části stabilizovat…

Stabilizace a růst - poslední pilíř, o kterém dnes chci mluvit

Jak můžete stabilizovat své podnikání a dovést ho k dalšímu růstu?
A to bez vydání takového množství energie, jaké potřebujete na neustálou tvorbu nových nabídek a prodejních kampaní?
Z pohledu strategického marketingu vám pomůžou zpravidla 2 věci:
  1. Evergreen funnely
  1. Stabilizační produkty
Můžete postavit evergreen funnely - akviziční kampaně s návaznou monetizační kampaní, která běží na autopilota a pravidelně přivádí nové lidi. Vše běží automaticky, rovnou se prodává nějaký produkt.
Pokud jde o stabilizační produkty - můžete tam rovnou prodávat produkt, na který je navázaná opakovaná platba.
Když ho prodáte jednou, skvělé. Ale pokud se vám automaticky od té chvíle prodává znovu a znovu, vytváří to obrovskou stabilitu pro vaše cashflow.
Může se prodávat na měsíční bázi znovu a znovu. Nebo na čtvrtletní bázi. Či na půlroční nebo roční bázi. Všechny modely fungují, záleží na typu produktu.
Mít podstatnou část produktů s opakovanou platbou hodně stabilizuje váš byznys. Dává smysl přemýšlet, jak takové nabídky vytvářet.
A za třetí, z pohledu brandingu, je to…

Tvorba hnutí

Pokud chcete opravdu stabilně růst, potřebujete vytvořit jádro svého hnutí.
Na tohle jsem v posledních letech trošku zapomínal, nechtělo se mi do toho. Ale cítím, že je to hodně důležité. Chci se v tom zlepšit.
Potřebujete místo, které je jádrem vašeho byznysu. Kde je vaše komunita, kde se můžete s lidmi bavit, kde pro ně můžete tvořit, kde jim předáváte hodnotu.
Spousta lidí je aktivní tak nějak na všech sociálních sítích. Ale neopřou svou energii skutečně do jednoho bodu, o kterém mohou říct:
"Tohle je jádro mého byznysu. Tady poznávám svou komunitu. Tady poznávám, co ode mě moji zákazníci chtějí."
Položte si otázku a zodpovězte si - co je to pro vás?
Pokud tam dáte více energie, posilujete jádro svého byznysu.
Ta komunita může být zdarma nebo i placená (pokud je dostupná a máte tam dostatek lidí, abyste cítili, že je to jádro vaší komunity a jste s ní ve spojení).
Když máme tohle, pro další stabilizaci a růst přijde na řadu…

Budování týmu, nástrojů a automatizace.

Tým, nástroje, automatizace - víceméně to stejné. Zvlášť dnes s příchodem umělé inteligence.
Je dobré se ptát:
Co můžu zautomatizovat tak, aby to nemusel dělat živý člověk?
Možnosti automatizace jsou rok od roku lepší. V následujících letech uvidíme, že velmi úspěšné byznysy o jedné osobě budou čím dál běžnější. Budou dosahovat čím dál větších výsledků.
Nicméně budování týmu v dnešní době stále dává smysl. Doporučuji začít tím, že najdete asistenta/asistentku a delegujete rutinní opakované úkoly.
Úkoly, které můžete snadno delegovat přes to, že jednou natočíte video, jak na to. Pak už to nemusíte nikdy dělat vy, máte to oddelegováno.
Stejně tak zákaznická podpora jde poměrně snadno delegovat. I nějaký rutinní copywriting.
Ve chvíli, kdy delegujete, můžete se soustředit na činnosti, které jsou pro vás mnohem hodnotnější, resp. přivádějí vám víc peněz.
Můžete si rozdělit činnosti zhruba do tabulky:
  • Činnosti, za které dostáváte zpátky zisk ve stovkách korun za hodinu
  • Činnosti, kde dostáváte zisk v tisících korunách za hodinu
  • Činnosti, kde dostáváte zisk v desetitisících korunách za hodinu
Váš úkol je dělat co nejméně těch "stovkových" činností a co nejvíc těch "desetitisícových".
Každý z nás má i ty "desetitisícové" činnosti. I když se jim věnujete pár minut týdně a ještě z toho nejste milionář - je třeba je dělat častěji!
Posouvat se a delegovat věci, kde cítíte, že přidaná hodnota toho, že to děláte vy (a ne někdo jiný), je nejmenší.
A věnovat se více věcem, kde cítíte, že přidaná hodnota toho, že to děláte vy,je nejvyšší. A skutečně to v tom byznysu vydělává peníze.
Takhle ve 21 minutách expertní byznys z nadhledu a jak ho budovat.
Doufám, že jsem vám pomohl podívat se na celý ten byznys s nadhledem.

Stáhněte si myšlenkovou mapu z článku v PDF:

notion image
 
Díky a budu se těšit příště u dalšího zamyšlení!
 

Napsal

Pavel Říha
Pavel Říha

Jsem online stratég & mentor - ukazuji strategie, jak se díky internetu a moderním technologiím stát vyhledávaným expertem.